Artykuł Cię zaciekawił? Dowiedziałeś się czegoś więcej? Koniecznie zostaw komentarz! Skomentuj jako pierwszy i podziel się swoimi wrażeniami. Napisz, jak oceniasz nasz artykuł i zostaw opinię. Weź udział w dyskusji. Masz wątpliwości i chcesz dowiedzieć więcej na temat poruszanego zagadnienia? Daj znać, o czym jeszcze chciałbyś przeczytać. Dziękujemy za Twój wkład w budowę bazy komentarzy. Zachęcamy do zapoznania się z pozostałymi artykułami i komentarzami innych użytkowników.
Czym się różnią rowery męskie od damskich?
W dzisiejszych czasach podział na rowery męskie i damskie powoli zaczyna się zacierać. Producenci prześcigają się w pomysłach, konstruując jednoślady, które byłyby wygodne niezależnie od płci właściciela i często różnice pomiędzy wariantami dla mężczyzn a modelami przeznaczonymi dla kobiet są z trudem dostrzegalne. Niemniej klasyfikacja pod tym względem wciąż istnieje, a my postaramy się zwięźle wytłumaczyć, jaka jest różnica pomiędzy damką a rowerem męskim.
Powiedzieć, że w ostatnich latach moda na rowery przeżywa swój renesans, to jak nic nie powiedzieć. Jednoślady od zawsze były popularnym oraz uniwersalnym środkiem transportu i wszystko wskazuje na to, że będzie tak jeszcze przez długi czas, zwłaszcza że ostatnio coraz więcej osób rezygnuje z samochodu na rzecz roweru. Powody są różne. Z jednej strony ekonomiczne – coraz wyższe ceny paliwa, a z drugiej promowany zewsząd aktywny tryb życia oraz szczęśliwie zwiększająca się wśród społeczeństwa świadomość ekologiczna. Na rower wskakują chętnie dzieci i dorośli, kobiety i mężczyźni, a dostęp do ulubionych modeli pojazdów jest dzisiaj właściwie nieograniczony. Duży wybór jednośladów w tym również rowerów damskich można znaleźć w sklepie Bike Multi Sport.
Podział jednośladów na kategorię męską i damską związany jest przede wszystkim z konstrukcją pojazdu, a na nią z kolei wpływa inna budowa ciała u mężczyzn, a inna u kobiet.
Kobiety mają inny rozstaw kości kulszowych i ramion, a także dłuższe nogi w odniesieniu do tułowia. Z tego też powodu rowery damskie mają węższą kierownicę oraz inny typ siodełka, który jest odpowiednio wyprofilowany i dostosowany do kobiecej miednicy. Istotną różnicą rzucającą się w oczy jest obniżona rama, co ułatwia wsiadanie i schodzenie z roweru. Przystosowana do kobiecej budowy ciała geometria ramy wpływa też oczywiście na utrzymanie wygodnej pozycji w trakcie jazdy, bez obciążania stawów i mięśni. Podobnie jak w rowerach męskich, rowery dla kobiet konstruowane są ze stali (najcięższe, ale niskobudżetowe), aluminium (lżejsze, średniobudżetowe) oraz z włókna węglowego, tzw. karbonu (bardzo lekkie, ale wysokobudżetowe). Niska waga roweru zwiększa komfort jazdy. Lekkość konstrukcji jest też nie bez znaczenia również w sytuacji, gdy np. trzeba pojazd wnieść po schodach.
Czy nie jest jednak tak, że to co wygodne dla kobiety, może równie dobrze być także praktyczne dla mężczyzny? Jak twierdzi wieloletni pracownik sklepu Bike Multi Sport: Poza kilkoma istotnymi detalami, które mają wpływ na komfort jazdy u kobiet, różnice w konstrukcji rowerów zaczynają odczuwalnie zanikać. Aluminiowa, lekka konstrukcja z obniżoną ramą może być przecież świetnym rozwiązaniem również wśród męskiej części cyklistów, co więcej jest to wybór coraz częściej spotykany. Dzisiaj budowa ramy nie jest już tak ważnym kryterium wyróżniającym „płeć” roweru, aniżeli jeszcze dwie dekady temu.
No dobrze, ale jest jeszcze siodełko – inaczej wyprofilowane dla mężczyzn oraz kobiet. Jest to jednak komponent, który można przecież wymienić i raczej nie ma potrzeby uzależniać swojego wyboru głównie od tego elementu. Grunt to czuć się wygodnie. Na pierwszy rzut oka może się wydawać, że rower holenderski ze swoją podwyższoną kierownicą i koszyczkiem z przodu jest typowo damskim modelem jednośladu. Tymczasem, i w tym wypadku nikt nie zabroni jeździć mężczyźnie tego typu miejskim rowerem. Pytanie tylko, czy każdy mężczyzna będzie czuć się swobodnie, a to już jest przecież kwestia gustu, jak zresztą we wszystkim innym. Wybierając rower, należy przede wszystkim zwrócić uwagę na to, czy:
jego konstrukcja nie wymusza nieprawidłowej pozycji jazdy i jest kompatybilna z Twoją budową ciała,
jazda nie powoduje negatywnych skutków zdrowotnych, takich jak m.in. ból szyi, kolan, pleców,
czujesz się na takim rowerze po prostu dobrze. Chemia pomiędzy rowerzystą, a tym konkretnym modelem jest nieunikniona, od razu wiesz o co chodzi i masz pewność, że ten właśnie, a nie inny rower odzwierciedla Twój styl życia.
Reszta to często kosmetyczne detale, które jak zostało już wspomniane, zaczynają powoli, ale jednak skutecznie zanikać.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana
Dodaj komentarz do artykułu
Dziękujemy za dodanie komentarza
Po weryfikacji, wpis pojawi się w serwisie.
Błąd - akcja została wstrzymana